6 faktorů, které nutí mozek nakupovat

0 komentářů
1077 přečtení
16.5.2017

Myslíte si, že máte nakupování vždy plně pod kontrolou a postupujete přísně racionálně? Omyl. Ať se vám to líbí, nebo ne, při nakupování má rozhodující slovo hormon štěstí dopamin.

Tuto látku mohou v těle rozproudit očekávání, barvy, vůně či třeba chutě. Podívejte se, co všechno ovlivňuje vaše rozhodování.

 

Mozek si žádá očekávání a nejistotu

Mnoho lidí si myslí, že dopamin se uvolní teprve v okamžiku, kdy získáme odměnu. K jeho uvolnění ale dochází už ve fázi očekávání. Při pokusu s opicemi na to přišel Robert Sapolsky, uznávaný americký neurolog zabývající se působením tohoto hormonu v mozku.

Nejsme sice opice, ale na očekávání reaguje lidský mozek velmi podobně. Vědec při svém bádání také zjistil, že když nejsme odměněni pokaždé, a je tedy ve hře i určitá nepředvídatelnost, množství dopaminu se zvýší.

Pokud je například 50% šance na získání odměny, uvolní se dvojnásobné množství hormonu štěstí. Chcete-li se cítit šťastnější, nakupujte online. Když si objednáte zboží v e-shopu, nedostanete ho hned. Musíte čekat a právě očekávání vyplavuje dopamin.

 

Tvary a barvy nastartují naši představivost

Není žádné tajemství, že nakupujeme očima. Když vejdete do obchodu a zahlédnete zajímavý model bot, určitě vám hlavou problesknou otázky typu: Budou se hodit k té nové kabelce? Co na ně řeknou kolegyně v práci?

Která barva mi nejvíc sedne? A už jste jen krůček od toho alespoň si na ně sáhnout. Vaše představivost jede na plné obrátky. Zajímavý způsob, jak si pohrát s představivostí nakupujících, ukázala prodejna Nike v Paříži.

Lidé si mohou sami testovat barvy tenisky pomocí rozšířené reality. Nakupování je tak hned o poznání zábavnější.

Barvy mají při prodeji velký význam. Nemusí v nás probouzet jen představivost, ale třeba také chuť k jídlu. Například kombinace červené a žluté jsou barvami jídla.

Až půjdete o víkendu nakupovat potraviny nebo se zastavíte v některém z fastfoodů, sledujte chvilku barvy, které vás obklopují. Máte chuť do něčeho se zakousnout?

 

Vůně vylepšují vnímání kvality výrobku

Vůně působí přímo na emocionální centra našeho mozku. Mají jedinečnou schopnost vyvolávat nálady a vzpomínky. Určitě jste si už všimli, že řada obchodů má svoji specifickou vůni, a nemusí jít přímo o prodejnu s čerstvou kávou, kořením či bylinkami.

Hlavním cílem vůní je stimulovat pozitivní náladu, vylepšovat vnímání kvality výrobku a v konečném důsledku nás zlákat k nákupu.

Profesorka psychologie a marketingu na Golden Gate University v San Franciscu Kit Yarrowová v jednom článku pro Psychology Today uvádí, že například vůně borovice může vyvolávat pocity štěstí, zdraví a nostalgie. Každá vůně má své specifické účinky.

 

Správně zvolená hudba probouzí emoce

Pustili jste si někdy film bez zvuku? Pokud ano, určitě potvrdíte, že snímku chyběla nálada a výraznější emoce. Stejně jako ve filmu, i pro obchodníky je hudba důležitá – má za úkol dokreslit správnou atmosféru k nakupování.

Typickým příkladem je období Vánoc, kdy slyšíme koledy na každém rohu. Na zajímavou moc hudby poukazuje už zmíněná profesorka Kit Yarrowová. Podle ní výzkumy ukazují, že hudba evokující nostalgii zvyšuje pozitivní náladu a pomáhá lidem cítit se lépe.

Nostalgie evokuje minulost v růžovém oparu, což nám pomáhá lépe se přenést přes období ekonomické nejistoty. Přenáší nás z přítomnosti zpět do doby, kdy jsme se cítili lépe.

 

Dotek zvyšuje pravděpodobnost nákupu

Je mnohem pravděpodobnější, že si koupíte to, čeho se dotknete. To je důvod, proč obchodníci pečlivě přemýšlí o cestě zákazníka prodejnou a lákají ho k vyzkoušení produktu.

Zajímavé je také to, že naše rozhodnutí může ovlivnit i fyzický kontakt s věcí, jež s nabízeným produktem vůbec nesouvisí. Profesorka Kit Yarrowová podporuje tuto myšlenku výsledkem jednoho experimentu.

Lidé v něm drželi podložku, když se rozhodovali o výši investice. Ti, kteří drželi teplou podložku, investovali o 43 % více peněz než ti, již měli studenou podložku.

 

Dopamin v každém soustu

Hormony štěstí do mozku uvolňují také různé chutě. Ochutnávky v obchodech jsou dnes zcela běžné. Prodejci se tak snaží zaplavit naše hlavy dopaminem.

Když jsou naše představy o dokonalé chuti naplněny, bez otálení přihodíme danou věc do košíku. Vztahem mezi chutěmi a uvolňováním dopaminu se zabývá řada výzkumů.

Podle jedné studie z lékařské fakulty v americké Indianě uvolňuje velké množství dopaminu například pivo. A pokud mu zrovna nefandíte, máme pro vás dobrou zprávu. Důležitá je jeho chuť, nemusíte tedy vypít celý sud. K uvolnění hormonu štěstí by měl stačit už jeden lok.

 

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář