Doba temna skončila. Budiž světlo! Radujme se!

0 komentářů
675 přečtení
22.1.2018

Na Nový rok o slepičí krok, říká se. Pranostika naznačuje, že dlouhým nocím odzvonilo a až do letního slunovratu se můžete radovat z prodlužujících se dnů. Ukážeme vám pět jednoduchých triků, s nimiž se i v lednu budete cítit jako uprostřed léta. Čtěte!

Doba temna skončila

Určitě znáte pranostiku, která praví: Na Nový rok o slepičí krok. Nehledejte za ní příběh se slepicí ani fyzikální jednotku. Naznačuje nám pouze to, že se od zimního slunovratu prodlužuje čas, kdy je slunce nad obzorem.

Od 21. prosince do Nového roku získáte přibližně o šest minut více denního světla. S postupným prodlužováním dne se pojí i další pranostiky jako Na Tři krále o krok dále nebo Na Hromnice o hodinu více.

Když budete pozorovat východ a západ slunce, zjistíte, že pranostiky docela sedí. Za leden se prodlouží den přibližně o hodinu a sedm minut. Na co se těšit máte i následující měsíce, až do letního slunovratu totiž bude světla přibývat!

 

Je potřeba ošálit mozek

Zimní měsíce, kdy jsou krátké dny a dlouhé noci, nám připomínají, že jsme savci. Lidé, podobně jako třeba medvědi, mají tendenci se někam schovat a „dobu temna“ nejlépe prospat.

Za ospalost, útlum životní energie a někdy i pokleslou náladu může právě úbytek denního světla. S dřívějším nástupem tmy se v našem těle zvyšuje hladina melatoninu, cítíme se unavení a chce se nám spát. I když se v únoru ploužíte ulicemi bez energie a nálady, nemusíte se ničeho obávat, lidský biorytmus se v zimě jednoduše zpomaluje.

Příroda nám bohužel nedopřála možnost hibernace, proto se musíme vyrovnat s úbytkem světla po svém.

Ukážeme vám pár jednoduchých triků, se kterými se budete i během tuhé zimy cítit jako uprostřed letního dne. Doktor Henry Emmons, psychiatr a autor knihy The Chemistry of Calm, navrhuje ošálit mozek a nastavit ho tak, jako by už bylo léto. Pojďte se podívat, jak na to.

 


 

Mohlo by vás zajímat:
 Tajemství relaxace odhaleno. Triky, které vás na 100 % uvolní


 

 

1) Protáhněte si den

Pocit delšího dne si nejlépe navodíte tak, že si domů pořídíte velmi jasný zdroj světla, které co nejvíce připomíná to sluneční. Podle odborníků by mělo vyzařovat nejméně 2 500 luxů. Na Mall.cz si například můžete koupit speciální lampu značky Beurer o intenzitě 10 000 luxů. Lákavou alternativou je světelný budík.

Když zapnete světlo brzy ráno, budete mít pocit, že svítá dříve. Naopak v odpoledním šeru se vám bude zdát, že slunce zapadá později. Doporučuji používat světlo 30 minut ráno před osmou hodinou a dalších 15 až 30 minut v pozdním odpoledni, ideálně mezi třetí až pátou hodinou. Světlo pomůže i tehdy, když se brzy odpoledne cítíte ospalí,“ uvádí na portálu Psychology Today Henry Emmons.

 

2) Řiďte svůj spánek

Dlouhé noci vybízejí k delšímu spánku. Ale více hodin spánku denně vede obvykle jen k tomu, že se cítíte ještě více unavení. „Zaměřte se na to, abyste spali každou noc přibližně osm hodin a vstávali každý den ve stejnou dobu. Pokud budete spát více hodin denně, pravděpodobně si jen zbytečně narušíte cirkadiánní rytmus,“ upozorňuje doktor Emmons.

Snažte se také vyhnout se odpolední dvacetiminutovce. Spánek v průběhu dne může totiž stát za problémy s večerním usínáním.

 

3) Dopřejte si letní stravu

Pokud chcete zůstat po celý den svěží, vepřo knedlo zelo není nejlepší volbou. Připravte si jídla, která byste si dali v teplém létě. Nejlepší jsou lehké a čerstvé potraviny včetně pestré skladby ovoce a zeleniny.

Stranou by neměly zůstat ani ryby. V jídelníčku nezapomínejte na potřebné sacharidy a bílkoviny. A když si přece jen přes zimu dopřejete tučnější a vydatnější pokrmy, nedělejte z toho žádnou tragédii. S příchodem jara půjdou kila při troše pohybu určitě zase dolů.

 

4) Nezůstávejte ležet za pecí

Tma ve čtyři odpoledne svádí k lenošení. Pokud vám zrovna schází motivace k pohybu, opakujte si, že energii si dlouhou dobu udržíte jen tehdy, když ji ze sebe budete pravidelně vydávat. „Pravidelné cvičení je nejlepší způsob, jak získat potřebnou životní energii. Pokud je to možné, cvičte alespoň 30 až 45 minut každý den. Cvičení v pozdních odpoledních hodinách vám také pomůže snížit pocit ranní únavy a zajistíte si kvalitnější spánek,“ doporučuje Emmons.

 

5) Přidejte doplňky stravy

V zimních měsících pomáhají i různé doplňky stravy. Odborníci doporučují například B komplex, který obsahuje nejdůležitější vitaminy skupiny B a další potřebné složky.

Doktor Emmons také radí přidat omega-3 mastné kyseliny a vitamin D3. Jako prevence proti zimním nemocem poslouží i vitamin C, minerály zinek a selen a pro posílení imunity například výtažky z hlívy ústřičné. S výběrem správných doplňků stravy vám pomůže váš lékař nebo lékárník.

 

Napište nám do komentářů pod článkem, jaký máte recept na překonání ospalého zimního období!

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář