Jsme to, co jí náš mozek

0 komentářů
485 přečtení
19.10.2017

Může se vám to zdát přitažené za vlasy, ale není. To, co děláme první tři hodiny po probuzení, má zásadní vliv na náš život. Když nabídneme našemu mozku junk food, ponese se v tomhle duchu nejspíš celý náš den.

A naopak, nakrmíme-li ho zdravou potravou, budeme šťastnější, soustředěnější a produktivnější. Abychom si rozumělijunk food jsou aktivity, které nám nabízí chytrý telefon od surfování na internetu přes e-maily až po Facebook a Instagram. Na zdravém menu je čtení knih, meditace, psaní deníku a sport.

 

Srinivas Rao, zakladatel „Unmistakable Media“ a „The Unmistakable Creative Podcast“ i autor několika skvělých knih, se proslavil rozhovory s úspěšnými a kreativními lidmi. Těch 600 interview jej dovedlo ke zlepšení vlastního života a teď je sám inspirací pro ostatní. Srini upozorňuje na to, že bezprostředně po probuzení jsme na hranici alfa a théta vln, s čímž souvisí vysoká citlivost a ovlivnitelnost.

Každý like nebo komentář je dávkou dopaminu, který zásadně ovlivňuje procesy v našem mozku – sice zažíváme dočasné uspokojení, ve skutečnosti jsme si ale nechali mozek dobrovolně přepnout do stavu roztěkanosti. Když to takhle praktikujeme každý den, stane se roztěkané chování naším návykem.

A přesně na tomto chytří behaviorální vědci a designéři tvrdě pracovali – cílem jejich snažení bylo vyvinout takové produkty, u nichž každá dávka bude vyvolávat touhu po další. Stejně jako u cigaret. Přesto to všechno můžeme mít ve svých rukou. Když junk food nahradíme zdravou snídaní, začnou se dít velké věci. Jak na to?

 

1. Nepoužívejte ráno chytré přístroje

Když je naše lednička plná nezdravého jídla, je větší pravděpodobnost, že mu neodoláme. To samé platí pro chytré přístroje. Jakmile ihned po probuzení zapneme telefon, jen těžko budeme zdroji rozptylování odolávat. Srini prý ráno používá mobil jen k dvacetiminutové meditaci s Calm App a poté ho z místnosti, ve které pracuje, odstraní. 

 

2. Vyhraďte si 20 minut na meditaci

Realita se odehrává v prostoru mezi stimulem a reakcí. Něco se stane a my tomu dáme význam. Jenže se to děje v takové rychlosti, že skutečnou hodnotu významu, který jsme přidělili určité situaci nebo okolnosti, nestíháme řešit.

Cestou, jak význam lépe kontrolovat, je tento proces zpomalit. A cestou, jak tento proces zpomalit, je meditace. Srini říká, že ranní meditace mu pomáhá k soustředění a lépe díky ní odolává rozptylujícím lákadlům.

To, že hraje významnou roli v životech všech těch nejúspěšnějších lidí, se kterými dělal rozhovory, že o ní píší knihy o vysoké výkonnosti, že je součástí spirituálních technik a praktikují ji miliardáři, je pro něj tak přesvědčivé, že z meditace učinil svůj denní návyk. A skutečně funguje.

 

3. Čtěte knihy, ne internet

Když čteme na internetu, máme tendenci spíše skenovat než skutečně číst. Srini uvádí, že skoro všechny nápady, o čem má psát, pocházejí z knih, jen minimum jich vzniklo na základě článků na internetu. Až poté, co přestal číst blogy a zaměřil se více na knihy, se stal skutečně produktivním spisovatelem.

Knihomolství je ostatně u autorů velmi úspěšných blogů typické.  

 

4. Dělejte jednu hodinu hluboké práce denně

Jedna hodina soustředěné práce denně je skvělým způsobem, jak o sebe pečovat. Potvrzujeme tak sobě i celému světu, že si sami sebe a svého času vážíme. Během pouhé jedné hodiny hlubokého nepřerušovaného tvoření se dá dosáhnout výjimečných věcí, a to s neúměrně malou námahou.

Srini uvádí pravidlo 80/20, to znamená, že 80 procent výsledku vznikne z 20 procent snažení.

A ještě na závěr – co doopravdy získáváme kontrolováním Facebooku, Instagramu nebo čehokoliv na telefonu, když se ráno probudíme?

Jsme šťastnější nebo úspěšnější? Když sečteme veškerý čas, který díky tomuto návyku ztratíme za rok, nejspíš bychom během něj mohli napsat knihu, vybudovat byznys nebo se naučit hrát na hudební nástroj…

 

 

Zdroj: https://medium.com/the-mission/starting-your-day-on-the-internet-is-damaging-your-brain-3d10c67388a0

 

 

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář