Mladé firmy, které přeskočily obry

0 komentářů
735 přečtení
22.1.2018

Odvaha zkusit to. Tím se startupy liší od běžných firem na trhu. Odhalí něco, co jim vadí nebo chybí, a snaží se to změnit. Když nápad lidem ulehčí život, je úspěch téměř zaručen. Podívejte se na příběhy tří světových startupů.

Startup

Startupy jsou dravé, odhodlané, kreativní a dynamické. Nebojí se riskovat, rozhodují se svobodně a snaží se splnit nevyslyšená přání zákazníků. Uspějí, pokud lidem přinesou přidanou hodnotu, kterou zavedené firmy neuměly nabídnout. Pojďme se podívat na ty projekty, jimž se povedlo zabodovat.

 

Levnější platby do zahraničí

TransferWise.com je velmi populární britský startup založený v roce 2011 dvěma kamarády. Estonci Taavet Hinrikus a Kristo Käärmann se potýkali s tím, že mzdu za práci dostávali v jiné měně, než ve které platili své životní náklady. Vysoké poplatky za převody peněz do zahraničí spolu s nevýhodným směnným kurzem stály za myšlenkou platformy TransferWise.

Ta nepošle peníze od odesílatele přímo zahraničnímu příjemci. Místo toho se snaží najít v tuzemsku příjemce, který čeká obdobnou částku ze zahraničí. Peníze pak převede jen v rámci jednotlivých zemí, nikdy tedy fakticky nepřekročí hranice. Za to si platforma účtuje malý poplatek a pro vzájemný přepočet používá směnné kurzy vyhlašované centrálními bankami.

O podnikatelském úspěchu dvou Estonců vypovídají zvučná jména investorů tohoto projektu, patří mezi ně například společnosti PayPal, Virgin, Skype a další. Aktuální hodnota firmy se dnes odhaduje na 1,6 miliardy dolarů.

 


 

Mohlo by vás zajímat:
 4 inspirativní online přednášky, které vás nastartují


 

 

Úvěr i pro ty, kterým by banka nepůjčila

Americký LendingClub.com byl spuštěn v roce 2006 jako jedna z prvních aplikací Facebooku. Když se platforma ukázala jako funkční, byla v roce 2007 přetavena v klasickou úvěrovou společnost.

Lending Club umožňuje poskytování přímých půjček mezi lidmi. Na peníze tak dosáhnou i ti, kterým by banka nepůjčila vůbec nebo za mnohem horších podmínek. Současně se mohou běžní lidé stát investory se zajímavým zhodnocením a nižší mírou rizika než při spekulacích či investicích přes neprůhledné fondy.

V roce 2014 společnost vstoupila na burzu a nabídla své akcie široké veřejnosti. Cena akcií stoupla hned první den o 56 % a hodnota společnosti se vyšplhala na 8,5 miliardy dolarů.

V roce 2016 však došlo k propadu, kdy společnost již nebyla schopna přilákat nové investory. Musela tak zvýšit úroky těm, kteří si chtěli půjčit. Zájem o půjčky klesal. Aby si Lending Club udržel investory i cenu akcií, začal falšovat finanční výsledky. Aféra se provalila a hodnota akcií klesla o 85 %. Doteď se mu nepodařilo důvěru investorů obnovit.

Českou alternativou je Zonky.cz, která spadá pod křídla společnosti Home Credit. Zonky potvrzuje, že když není tlak na cenu akcií a nepodcení se posuzování žadatelů, pak platforma půjčování peněz mezi lidmi může úspěšně fungovat.

 

Zdravé jídlo rychle

Na aktuální trend zdravé výživy zareagovala česká společnost Heaven Labs sídlící v Praze, jež na trh uvedla nutriční nápoj MANA. Ten může zcela nebo částečně nahradit běžnou stravu. Příprava je opravdu jednoduchá, stačí prášek smíchat v šejkru s vodou a olejem. Případně se dá ochutit ovocem či zeleninou. Pět dávek MANA nahradí stravu na celý den, přitom obsahuje všechny nezbytné živiny a vitaminy ve správném poměru. Navíc je vhodná i pro vegany.

Autorem myšlenky je jeden ze zakladatelů společnosti Jakub Krejčík, který hledal alternativu tuhé stravy, když se jeho prarodiče potýkali s rakovinou a běžné jídlo nebyli schopni konzumovat. MANA je nyní dostupná buď jako prášek, nebo již připravený nápoj. Aktuálně ji lze zakoupit nejen přímo na e-shopu výrobce, ale také na Alza.cz. Společnost Heaven Labs dosáhla v roce 2016 obratu 52 milionů korun a očekává se její další růst; 30 % jejích prodejů putuje do zahraničí, hlavně do USA.

 

Přidáte se?

Máte po přečtení předchozích řádků chuť přetavit svůj nápad ve startup? Vypadá to, že vybudovat úspěšný startup je vlastně jednoduché. Stačí mít skvělou myšlenku a jít si za ní. Vlastně ano, jen se nesmíte nechat odradit úskalími, s nimiž se budete muset potýkat.

 


 

Mohlo by vás zajímat
 5 slavných, kteří se poprali s osudem


 

 

Budete potřebovat sehnat investory, kteří za vaší myšlenkou uvidí víc než jen slova. Musí jí nejen věřit, ale také být ochotni ji zafinancovat. Krok za krokem budete budovat povědomí o svém produktu a lákat zákazníky, aby ho vyzkoušeli. Přitom vám na záda budou dýchat konkurenti, kteří mohou mít lepší finanční možnosti i pozici na trhu.

Pokud se ukáže, že je vaše myšlenka přínosná pro dostatek lidí, začne se vám dařit a vaše společnost může růst. Někdy není lehké to ustát. Zkrátka cesta za úspěchem nebude jednoduchá, ale pokud se to podaří, bude to stát za to. Startupy představují novodobou cestu, jak si splnit americký sen.

 

 

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář