Restart 2018

0 komentářů
339 přečtení
30.12.2017

Novoroční předsevzetí – snaha – ztráta motivace – sebeomlouvání – deprese. Takto nějak vypadá cesta většiny rozhodnutí, která činíme na přelomu roku. Ukážeme vám, jak si správně stanovit cíl a jak ho splnit.

Silvestr

Je to krásný pocit, když se v polovině března ohlédnete zpět a můžete se pochválit za to, že stále plníte novoroční předsevzetí na sto procent. Podle psychologů je ale dodržování předsevzetí pro mnohé velmi těžké. Uznávaný profesor psychologie John C. Norcross z University of Scranton odhaduje, že lidé dosáhnou méně než 10 % novoročních předsevzetí. Proč tak málo?

Náš život je zrcadlem našich návyků. Největší překážkou v plnění novoročních předsevzetí jsou právě stávající návyky, které jsou automatické. Když například vyjdete z bytu, bez přemýšlení nastoupíte do výtahu, cestou do práce se zastavíte u stánku s kávou do ruky a po práci sedáte k televizi a do večera od ní nevstanete.

Pokud chcete opravdu splnit novoroční předsevzetí, je nutná změna stávajících návyků nebo vytvoření nových. Změna není obtížná, stačí dodržet tři jednoduché kroky: najít si správný cíl, napsat si připomínku a činnost opakovat až do upevnění nového návyku (inspirováno přístupem k formování návyků podle profesora B. J. Fogga a autora knihy Síla zvyku Charlese Duhigga, pozn. red.).

 

1) Najděte si malý cíl

Slíbili jste si, že v novém roce budete jíst zdravě, zhubnete, ušetříte nebo omezíte vysedávání u televize. Takto vyřčené novoroční předsevzetí se vám s velkou pravděpodobností nepodaří splnit. Tyto cíle jsou totiž příliš velké.

Začněte malým konkrétním úkolem. Řekněte si například, že když dostanete chuť na sladké, dáte si vždy jedno jablko či jiné oblíbené ovoce, místo výtahů budete používat schody nebo že večerní zprávy vyměníte za dobrou knihu. Pokud už hledáte malé cíle, omezte výběr na ty, které jsou pro vás osobně opravdu důležité. Bez přirozené vnitřní motivace jen stěží dosáhnete změny. 

 

2) Napište si připomínku

Většina lidí si myslí, že ke splnění předsevzetí je nejdůležitější pevná vůle, sebeovládání a obrovská motivace. Není to ale pravda. Pro vybudování nových návyků je mnohem důležitější mít vybraný cíl v pravou chvíli na očích. Udělejte si tedy připomínku, která vám k jeho dosažení pomůže.

A postavte ji do cesty zvyku, jejž chcete změnit. Dobrá připomínka se nespoléhá na motivaci ani nevyžaduje, abyste na změnu stále mysleli.

Vypadat může třeba následovně. Pokud chcete zhubnout, dejte si na místo, kde se obouváte, lísteček s nápisem: POUŽÍVEJ SCHODY. Na dveře od spíže přilepte vzkaz: HONÍ TĚ MLSNÁ, VEZMI SI JABLKO. Kdo chce omezit vysedávání u televize, může si nalepit na obrazovku poznámku: PŘEČTI SI KNIHU. Dobrá připomínka usnadňuje začátek kódování nového návyku.

 

3) Opakujte a odměňujte se

Správný cíl a připomínka jsou dvě třetiny úspěchu. K zautomatizování nového návyku je ještě nutné pravidelné opakování. Protože se snažíte vytvořit podmíněnou reakci, opakujte činnost alespoň sedmkrát.

Když bude potřeba, můžete činnost opakovat déle. Sami budete po čase překvapeni, když automaticky vyjdete schody, sáhnete po ovoci nebo oblíbené knize. Jakmile si osvojíte nový návyk, můžete postupně přidávat další a přibližovat se velkým cílům.

A nezapomeňte také oslavovat. Za každý splněný úkol se odměňte. Nemusí jít hned o něco hmatatelného, někdy si stačí jen říct: „Tento týden jsem měl jedno zdravé jídlo denně, úspěch! Místo výtahu používám schody, úspěch!“ Uvidíte, že sami budete chtít pokračovat v činnosti, která přináší odměnu.

 

 

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář