Tajemství relaxace odhaleno. Triky, které vás na 100 % uvolní

0 komentářů
1300 přečtení
22.6.2017

Četné studie ukazují, že všechny stresující situace se dříve či později propíší do duše i těla. Terapeuti z americké Mayo Clinic doporučují bojovat se stresem pomocí tří technik: autogenním tréninkem, progresivní svalovou relaxací a vizualizací. Vyzkoušejte si některou z nich!

Řekněte si nahlas relaxace, odpočinek, uvolnění. Co se vám vybavilo? Vsadím boty, že to budou oblíbená místa, aktivity nebo třeba skvělé zážitky.

Čas, kdy nic zásadního neděláte, tedy odpočíváte, je nejen zábavný, ale především nutný k načerpání čerstvé životní energie. Četné studie potvrzují, že existuje značná souvislost mezi odpočinkem a duševním i fyzickým zdravím. To je dobrý důvod začít relaxovat hned teď a nečekat až na víkend či dovolenou.

 

Už nemusíme utíkat před medvědy

Hlavním smyslem relaxace je uvolnit nahromaděný stres, jenž nás nepohání vpřed, ale brzdí, nebo dokonce paralyzuje. Lékaři a terapeuti z americké Mayo Clinic potvrzují, že chronická stresová zátěž ohrožuje zdraví. Lidské tělo je odjakživa nastaveno tak, aby reagovalo na stres způsobem, který nás ochrání před hrozbami predátorů, například před útokem medvěda.

Takové ohrožení je dnes vzácné, to ale neznamená, že proplouváme životem v úplném klidu. V moderní době nás může zavést do slepé uličky obrovská pracovní zátěž, očekávání dokonalosti, časová tíseň či požadavek okolí stále zvyšovat životní tempo.

Stres v malém množství je v pořádku – motivuje nás totiž k aktivitě. Nesmí nás ale ovlivňovat v běžném životě. Proto je důležité zařadit relaxaci do denního plánu.

Existují různé relaxační techniky. Některé z nich se můžete naučit sami. Obecně všechny vedou k zaměření pozornosti na něco, co nás zklidní, uvolní a zvýší povědomí o našem těle. Podle terapeutů z Mayo Clinic nezáleží až tak na tom, kterou techniku si lidé vyberou. Důležité je, aby ji prováděli pravidelně. Jen tak pocítí všechny přínosy relaxace.

 

Nechte pracovat představivost

Jednou ze základních relaxačních technik je autogenní trénink. Tuto techniku vytvořil a rozvinul německý psychiatr a psychoterapeut Johannes Heinrich Schultz.

Základem je vyslovování jednoduchých formulí, které navozují určitou představu, čímž postupně dochází k autosugestivnímu uvolnění organismu. Po uvolnění napětí svalstva přichází odreagování mysli.

Praktickou ukázku autogenní relaxace najdete ve videu uznávaného českého psychiatra Karla Nešpora. K navození stavu klidu a uvolnění údajně stačí zvládnutí prvních tří formulí: pocity tíhy, tepla a klidný dech.

Nácvik není podle Nešpora úplně snadný a vyžaduje určitý čas a trpělivost. Najděte si tedy klidné místo, zaujměte výchozí polohu, začněte a vydržte!

 

Zatněte svaly a užijte si uvolnění

K rychlému obnovení energie můžete využít také progresivní svalovou relaxaci, která spočívá v pomalém střídavém napínání a uvolňování jednotlivých svalových partií. Autorem této techniky je americký lékař Edmund Jacobson.

Za 20 minut projdete všechny důležité oblasti těla. Cvičení začíná u chodidel, dále pokračuje směrem k hlavě přes lýtka, stehna, kyčle, kříž, břicho, hrudník, paže, ramena a krk až po obličej. Svaly zůstávají napnuté pět vteřin a poté následuje půlminutové uvolnění.

Podle odborníků z Mayo Clinic vám tato technika pomůže zaměřit se na rozdíl mezi svalovým napětím a uvolněním. Přitom si můžete více uvědomovat fyzické pocity.

Progresivní svalové relaxaci se podrobně věnuje dokument Pražské vysoké školy psychosociálních studií. Praktickou ukázku nabízí následující video.  

 

Přeneste se na oblíbené místo

Velice zábavná je relaxační technika vizualizace. Stačí zavřít oči a promítat si jako na plátně v kině příjemná místa, obrazce nebo situace.

Pokud budete poctivě trénovat, za chvíli se naučíte sami sebe přenést například na pláž, do lesa či na rozkvetlou louku.

A přitom můžete fyzicky sedět třeba v čekárně u zubaře. Terapeuti z Mayo Clinic doporučují zapojit co nejvíce smyslů a vnímat nejen obraz, ale také vůně, chutě, zvuky a doteky.

K odbourání stresu můžete samozřejmě využít i jiné techniky či aktivity. K uvolnění může vést třeba delší spánek, hodina jógy nebo tai chi, poslech relaxační hudby, hluboké dýchání či obyčejná hodinová procházka.

Volba je na vás, stačí jen začít!

 

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář