Už žádné zdržování! Jsou tu obchody bez pokladen

0 komentářů
634 přečtení
18.4.2017

První samoobsluhu otevřeli v Kalifornii již v roce 1912. Do té doby se prodávalo přes pult i ve velkých obchodních domech a na tržnicích. Samoobsluhy měly u lidí úspěch a už za necelých 20 let spatřily světlo světa první supermarkety s prodejní plochou větší než 400 m2.

Čekání se lidstvo snaží vyhnout odjakživa. Pojďme se podívat, jak se nám v tomto boji daří v novodobé historii.

 

Poprvé do košíku na Žižkově

V Československu si lidé pro první „rychlý“ nákup do košíku zašli v roce 1955. Bylo to na Husitské třídě na pražském Žižkově, v právě otevřené potravinářské prodejně. „U vchodu do prodejny jsou připraveny vozíky a koše na zboží. Kupující si sám označené zboží vybere a u pokladny vše zaplatí!“ hlásil tehdy Československý filmový týdeník.

V obchodě bylo k mání pečivo, mléčné výrobky a další potraviny denní spotřeby. Ve stejném, spartakiádním roce otevřelo samoobsluhu i Brno a následovala další česká města.

 

Co způsobil odpor k mytí nádobí

Dalším vynálezem ke zkrácení čekání bylo rychlé stravování.

To vzniklo, stejně jako první samoobsluhy, v Kalifornii, těsně před druhou světovou válkou. Bratři Richard a Maurice McDonaldovi, majitelé drive in burgeru v San Bernardinu, už byli unaveni zdlouhavým umýváním nádobí a chtěli odstranit prostoje při obsluhování svých zákazníků.

Rozhodli se tedy vytvořit zcela nový systém obsluhy.

 

Přes 30 vteřin nejede vlak

Výsledkem byl naprosto revoluční koncept stravování. Přípravu pokrmů zvládnou i nekvalifikovaní kuchaři a vše probíhá bez nádobí a příborů. Díky přesným pracovním postupům, definovaným až na úroveň jednotlivých pohybů, je každý zákazník obsloužen do 30 vteřin.

Tento koncept fascinoval syna českých emigrantů Raye Kroce, který ho rozšířil do celého světa. Celý příběh krásně popisuje film The Founder.

První český McDonald byl otevřen v březnu 1992 v Praze ve Vodičkově ulici. Dnes je McDonald´s největším provozovatelem restaurací s rychlým občerstvením v Česku. 

 

Prosím, neplaťte. Děkujeme

Nemenší změny v obsluze zákazníků přicházejí i v dnešní době. Na konci roku 2016 představil největší světový e-shop Amazon nový koncept nakupování, využívající kombinaci umělé inteligence a pokročilých senzorů. Stačí mít na svém mobilu nainstalovanou aplikaci GO, zboží jednoduše vložit do košíku a jít.

Platba za nákup se automaticky odečte z vašeho účtu. První obchod vybavený touto technologií otevřel na konci roku 2016 v Seattlu v Americe. Zatím je však přístupný jen zaměstnancům Amazonu, kteří se zapojili do testování. Tak snad už brzy uslyšíme všichni: „Máš GO? Tak GO!“

 

Zkracování nákupů v Čechách

Inovaci zrychlující nakupování představil v minulém roce i český e-shop Alza.cz. Do svého uživatelského rozhraní převedl technologii známou z mobilních telefonů a umožnil tak všem zákazníkům nakupovat bez nutnosti zadávat jakékoliv údaje.

Při dalším nákupu na Alza.cz tedy hledejte tlačítko „Koupit zrychleně“ a od pořízení zboží vás bude dělit jediný klik.

 

Někdy stačí jen selský rozum. Na poště tam ještě nejsou 

Často není třeba proti frontě bojovat úpravou konceptu nebo nasazením supermoderních technologií. Důkazem může být bezplatná ochutnávka pro čekající ve vinotéce nebo interaktivní prvky expozice před vstupem na výstavu.

Originální projekt realizovali studenti Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. V rámci předmětu design služeb se zaměřili na instituci doslova „proslavenou“ úmorným čekáním. Přišli na to, jak lidem zkrátit a zpříjemnit čekání na poště.

 

V rámci jednoduchého výzkumu navrhli tři inovace zkracující čekání: 

1. Automaty

Nejdřív čekáme na koupení známky, obálky nebo pohledu, pak na podání zásilky. Co takhle automaty na známky, pohledy a obálky?

 

2. Frontmetr

Znáte ten pocit, když dorazíte s jazykem na vestě na poštu a už ze dveří čouhá fronta? Díky mobilní aplikaci zobrazující aktuální počet čekajících bychom se mohli rozhodnout, jestli skočíme na nejbližší poštu přes oběd, nebo až po práci. 

 

3. Prostředí a vybavení

Na poště pročekáme mnoho času. Pohodlné židle, automat na vodu, knihovnička, wifi nebo dětský koutek by jistě přišly vhod. 

Studenti se také ptali, co by čekajícím zkrátilo dlouhou chvíli. Některé aktivity pak zrealizovali. Podívejte se od 3:50 v tomto videu.

 

Laboratoří na testování front jsou letiště

Na houstonském letišti si cestující stěžovali, že dlouho čekají na zavazadla. Obsluha letiště tedy čekání zkrátila. Počet stížností však stále neklesal.

Letiště proto nechalo detailněji otestovat odbavení cestujících a zjistilo, že jim trvá jednu minutu, než dojdou z příletového terminálu do prostoru pro výdej zavazadel, a průměrně sedm minut pak na zavazadla čekají. 

Místo dalšího zkracování doby čekání se letiště rozhodlo prodloužit dobu přesunu k výdeji zavazadel. Přesunutím příletových terminálů zařídilo cestujícím šestiminutovou procházku a zkrátilo dobu čekání na zavazadla na pouhou minutu. Stížnosti okamžitě klesly na minimum. 

 

Vidíte světlo na konci tunelu?

Na všech těchto příkladech vidíme, že i když firmy s čekáním svádějí lítý boj, samotné čekání vlastně není až takový problém. Důležité je, aby každý čekající viděl světlo na konci tunelu, čas strávený ve frontě pro něj byl co možná nejpříjemnější, a hlavně aby odcházel spokojený.

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář