Jak je to letos s přezouváním?

0 komentářů
3210 přečtení
4.11.2016

Mnozí řidiči si aktuální podobu zákona o silničním provozu vykládají tak, že v době od 1. listopadu do 31. března musí bezpodmínečně jezdit na zimních pneumatikách. Tento výklad je však chybný, teoreticky totiž nemusíte přezouvat vůbec. Záleží jen na počasí.

Zmíněný zákon ukládá majitelům motorových vozidel typu M a N (tedy těch, co mají čtyři kola a používají se k přepravě nákladů nebo osob) povinnost obout zimní pneumatiky v případě, že:

 

„Je mezi 1. listopadem a 31. březnem“

a zároveň se

„na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza vyskytovat.“

 

Z výše uvedeného vyplývá, že není nutné 1. listopadu okamžitě přezouvat na zimní pneumatiky. Pokud je hezky, klidně jezděte na letních až do Vánoc.

Jedinou výjimku tvoří úseky ohraničené značkou Zimní výbava – na těch musíte mít od 1. listopadu do 31. března (pokud není dodatkovou tabulkou uvedeno jinak) zimní pneumatiky vždycky. Bez ohledu na počasí.

 

Jak poznat kvalitní pneumatiky?

Od 1. listopadu 2012 mají všechny pneumatiky prodávané v EU kvalitativní štítky, ze kterých snadno poznáte, jak dobrý výrobek kupujete.

Na každém štítku je uvedená hodnota úspory paliva, přilnavosti za mokra a hlučnosti.

Úspora paliva se hodnotí na stupnici od A po G, přičemž A je nejlepší. Rozdíl ve spotřebě mezi třídou A a G může být až 0,5 litru na 100 km. Přilnavost pneumatiky za mokra značí její schopnost zastavit na mokré silnici. Opět stupnice A-G, opět A nejlepší. Rozdíl v délce brzdné dráhy mezi A a G bývá při rychlosti 80 km/h až 18 metrů.

Hlučnost se udává v dB. Jednoduše čím tišší, tím lepší.

Nápovědou vám můžou být i výsledky velkých srovnávacích testů – např.  ADAC nebo AutoZeitung. Doporučujeme také nakupovat pneumatiky prověřených značek:

  • Continental
  • Bridgestone
  • Michelin
  • Barum
  • Dunlop
  • Goodyear
  • Nokian

Naopak neznámým čínským výrobcům se raději vyhněte.

 

Jak při nákupu ušetřit?

Rozhodně není nutné za každou cenu kupovat pneumatiky se štítkem A, A od Michelinu. Pokud jste sváteční řidiči a auto z garáže vytahujete jen o víkendu, klidně si kupte méně úsporné. Náklady ušetřené na palivu by se vám nejspíš nevrátily.

Doporučujeme rovněž nekupovat pneumatiky v pneuservise. Některé podniky vám sice účtují poplatek za to, když si na přezutí přinesete vlastní kola, ale i tak se to vyplatí. Pneumatiky jsou vysoce konkurenční odvětví a prodejci se doslova předhánějí v ceně – využijte toho a nakupujte u nich. K porovnání cen použijte Heureku.

 

Jaký typ pneumatiky vybrat?

Ze všeho nejdřív se podívejte do velkého technického průkazu, abyste věděli, jaké pneumatiky pro své auto potřebujete.

Po chvilce tam najdete něco v tomto formátu: 205/55 R16 V82.

 

205 šířka pneumatiky v mm. V našem případě 205 mm.

55 boční profil pneumatiky, poměr její výšky k její šířce v procentech. V našem případě 65 %.

Rtyp konstrukce kostry. R je nejčastější (radiální), existují i D (diagonální) či B (bias belted).

16průměr disku – tedy vnitřní průměr pneumatiky – v palcích. V našem případě 16 palců.

Vindex rychlosti. Udává maximální rychlost, se kterou můžete na této pneumatice jet. Měla by být vždy stejná nebo vyšší než maximální rychlost vašeho auta. V našem případě písmeno V značí maximální rychlost 240 km/h.

 

Kompletní tabulka indexů rychlosti

 info_auto_pneu_1

82index nosnosti. Značí maximální zatížení pneumatiky v kg. Číslo 82 odpovídá nosnosti 475 kg.


 Kompletní tabulka indexů nosnosti

pneumatika_1

 

Na pneumatikách se někdy setkáte i s dalšími značeními, nejčastěji:


 TL
– Tubeless – bezdušová pneumatika

RF, XL – Reiforced, Extra Load: pneumatika s vyšším indexem nosnosti

FR, MFS – ochrana ráfku před poškozením, např. při najetí na obrubník

C – pneumatika pro užitkové vozy

A/S – All Season – celoroční

A/T – All Terain – na každý terén

M/T – Mud Terrain – pro terénní provoz

 

Jak uložit letní pneumatiky?

Jakmile se vrátíte z pneuservisu, musíte někam uskladnit letní pneumatiky. Nejlepší je k tomu tmavé a suché místo s teplotou okolo 15 ˚C – takže třeba sklep. Pneumatiky ukládejte naležato na sebe, případně (a ještě lépe) si k tomu pořiďte speciální stojánek, aby na sobě neležely. Další možností je zavěšení na zeď.

Jestliže takové podmínky nemáte, využijte služeb pneuservisu. Mnohé z nich uskladnění pneumatik za drobnou úplatu nabízejí.

 

Kdy na zimní pneumatiky přezouváte vy? Podělte se o své názory na Facebooku.

 

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář