4 tipy, díky kterým vyzrajete na zimní depresi

0 komentářů
1175 přečtení
27.2.2018

Zimní deprese souvisí s nedostatkem slunečního záření. Obvykle postihuje severské státy, nevyhýbá se ani české kotlině. Zjistěte, jak si i v zimě uchovat duševní pohodu.

1. Vitamínové palivo doplňujte průběžně. Dojedete dál

Za „blbou náladou“ ve velké míře stojí nedostatek vitamínu D, který se tvoří v kůži slunečním zářením. Déčko je důležité pro fungování imunitního systému, optimalizuje hladinu vápníku a fosforu v krvi, čímž napomáhá k udržení silných kostí. Vitamín D najdete v tresčích játrech. Menší množství obsahuje rybí maso, mléko, máslo a vejce, avokádo, banány či obilné klíčky.

Životabudič pro vaši náladu představují i vitamíny B a C. Béčko zajišťuje správné fungování kůže. Objevíte jej ve vejcích, luštěninách, masu, celozrnném pečivu, ořeších, listové zelenině, květáku, ale i červené řepě, ředkvičkách či pivu. Vitamín C doplníte hlavně paprikami, brokolicí, zelím, kedlubnami, kapustou nebo kiwi.

 

2. Ve zdravém těle zdravý duch

Pro udržení psychického zdraví hraje pohyb zásadní roli. Při fyzické aktivitě se v mozku začnou vyplavovat chemické látky serotonin a dopamin, které formují radostné pocity. S tím souvisí i zvýšení hladiny endorfinů, tedy látky, která navozuje štěstí a dobrou náladu. Aby vám bylo fajn, nemusíte zvedat desítky kil v posilovně, stačí dvacetiminutová procházka na čerstvém vzduchu denně.

Lidem s depresí pomáhá středně náročné cvičení alespoň 30 minut třikrát týdně stejně dobře jako antidepresiva. Jaký pohyb je vhodný? Běh, chůze a plavání. Náladu pozitivně ovlivňuje i takový sport, ve kterém dochází ke společenskému kontaktu. V zimě si vyrazte zapinkat badminton či squash.

 

3. Budiž světlo: seznamte se s fototerapií

Nebojte se svěřit odborníkovi. Doby, kdy byla péče o duševní zdraví vnímána jako slabost, jsou pryč. Fototerapie léčí deprese a poruchy spánku, které z nich vyplývají. Speciální lampa s intenzivním bílým světlem nahrazuje nedostatek světla ze slunce. Terapie světlem podstoupíte ambulantně u psychologa či psychiatra.

Pokud se z jakýchkoli důvodů chcete lékaři vyhnout, klidně se s ním jen poraďte. Pomůže vám vybrat speciální lampu a ukáže, jak ji používat doma. Jestli máte tu možnost, vydejte se v zimě načerpat sluníčko do teplých krajin.

 

4. Věnujte se tomu, co vás těší, těšte se tím, co děláte

Skandinávský fenomén Hygge (čtěte hüke) označuje činnost či stav, který můžeme popsat jako útulnost, příjemnost. Hygge mluví tom, jak být šťastnější v každodenním životě. Říká, že je důležité věnovat se tomu, co máme rádi. Hráli jste v dětství na flétnu a měli z toho radost? Zapískejte si i teď. Pusťte si oblíbenou písničku, film, dejte si vanu se skleničkou vína, vyrazte ven s přáteli.

Na druhé straně Hygge poukazuje, že by se člověk měl těšit i z přízemnějších věcí. Fronta na poště, přecpané MHD, ruce plné igelitek s nákupem. Zkuste se na tyto chvíle zaměřit – pozorovat lidi, přemýšlet o sobě – ne je přetrpět s chytrým telefonem v ruce. Z výzkumu zesnulého harvardského profesora Clifforda Nasse vyplynulo, že vědomá pozornost přináší uspokojení, zatímco smartphone roztěkanost.

Zima nezima, v pohodě můžete být stále, nezávisle na ročním období. Přemýšlejte o tom, co jíte, hýbejte se, najděte si čas na koníčky, věnujte se přátelům. Pokud potřebujete pomoc, řekněte si o ni. Život máme jeden a je na každém, jak jej prožije.

 

Máte svůj tip na to, jak zvládnout zimu v klidu a pohodě s nohama v teple? Podělte se o svou zkušenost na Facebooku.

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář