Jak ušetřit I.: Nakupujte jídlo chytře a prospějete zdraví i peněžence

0 komentářů
2519 přečtení
6.10.2015

Žádné kuřecí kůže, bramboráky ze starého chleba nebo zmrzlina z mouky. Za pár korun na den můžete jíst zdravě, chutně a nikdo nebude mít hlad.

Vegani nejí maso a mléčné výrobky, v paleo jídelníčku nenajdete obiloviny a frutariáni pro změnu nepozřou nic než ovoce. Možná vám některé stravovací směry přijdou úsměvné, v zásadě mají ale něco společného. Všechny se totiž shodnou, že čerstvé a průmyslově nezpracované potraviny jsou pro tělo mnohem přínosnější.

A navíc jsou i levnější. Pokud totiž chcete ušetřit za jídlo, neplaťte zbytečně za:

  • obaly,
  • reklamu,
  • cizí práci.

Například hotovou omáčku na těstoviny ve sklenici totiž musel někdo připravit, naplnit a doručit do obchodu, kde jste si ji koupili. Aby dlouho vydržela, jsou v ní navíc různá “éčka”. A za to všechno zbytečně platíte.

Podle Jany Divoké ze sdružení Stop obezitě (STOB) přitom za 20 korun snadno připravíte chutné a zdravé jídlo pro jednu osobu. Test redaktorky idnes.cz ale dokázal, že celou rodinu uživíte i za 30 Kč na den a osobu.
 
 

Co k jídlu? 

  • Jezte víc luštěnin. Luštěniny jsou levné, výživné a přitom velmi podceňované. Zkuste třeba polévku z červené čočky nebo fazolovou pomazánku.
  • Vyzkoušejte suroviny našich babiček. Kdy jste naposledy jedli jáhly nebo pohanku? Seženete je za pár korun, můžete je připravit na slano i sladko a nají se celá rodina.
  • Nekupujte sladkosti, pečte doma. Čokoládové tyčinky nám chutnají proto, že jsou plné cukru. Toho se ale nenajíte, proto raději upečte koláč a máte snídani i svačinu.
  • Pijte vodu nebo si připravujte domácí limonády. Když šetříte, zapomeňte na limonády, džusy a další sycené nápoje. Raději popíjejte vodu s ovocem nebo bylinkami.
  • Část masa nahraďte sójou nebo zeleninou. Do guláše dejte balení sójového masa a do karbanátků brokolici. Je to velmi dobrý způsob, jak ušetřit za maso.
  • Vraťte do jídelníčku vejce. Zvyšování cholesterolu je mýtus. Vejce je mimořádně hodnotná potravina, která skvěle zasytí. Zapomeňte proto na mýtus o zvyšování cholesterolu a klidně je jezte několikrát týdně.
  • Pěstujte si vlastní bylinky. Potřebují jen trochu vody a hlíny a za odměnu nemusíte utrácet za dochucovadla. 

 

Jak nakupovat? 

  • Kupujte co nejvíce primárních surovin. Čím více si toho zpracujete sami, tím více ušetříte.
  • Vybírejte hlavně sezónní a lokální potraviny. Jsou levnější a mají více hodnotných látek.
  • Nakupujte v akci. Ovšem ne bezmyšlenkovitě! Inspirujte se i bodem 14.
  • Choďte na nákup najedení a s nákupním seznamem. Obchody jsou plné lákadel, vy ale do košíku dejte jen to, pro co jste přišli.
  • Nevyhýbejte se levným značkám s logem obchodu. Často totiž mají stejné složení a výrobce, jen jsou levnější. Přesvědčte se sami.
  • Pro maso běžte k řezníkovi. větší výběr a nebudete platit za obal. 

 

Jak vařit? 

  • Plánujte jídelníček. O víkendu prolistujte akční letáky a podle zboží ve slevě naplánujte týdenní jídelníček. Pak už stačí jen sepsat nákupní list a hurá do obchodu.
  • Vařte ve velkém. Vyplatí se to a přebytky můžete zamrazit a pak nosit v krabičkách do práce k obědu.
  • Naplňte mrazák. Místo kuřecích prsou kupte celé kuře a naporcujte ho. Prsa zpracujte, ze zbytků udělejte vývar a zbytek zamrazte. Ušetříte několik desítek korun.
  • Stačí jen tři suroviny. Nejlepší jídla bývají většinou ta nejjednodušší. Inspirujte se italskou kuchyní.
  • Zamyslete se, co všechno si můžete vyrobit doma. Připravte si domácí těstoviny, jogurt, nebo pečte vlastní pečivo. Potěšíte peněženku i chuťové buňky.

 blog-infografika-06

 

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář