Skoncujte se zbytečnými sliby. Radíme, jak na to

0 komentářů
817 přečtení
17.10.2016

„Vyzvedneš mi poštu na recepci?“ „Ano.“ „Vezmeš za mě dneska úklid?“ „Jo, jasně.“ „Prosím tě, skočíš pro balicí papír?“ „No dobře.“ S úsměvem kýváte a v hlavě připisujete na seznam úkolů.

Jenže vás děsí pocit, že vnitřek hlavy máte už podobnými poznámkami vytapetovaný a stejně žalostně vypadá i váš seznam úkolů v diáři. Ale slíbit je tak jednoduché. A nezbytné. Nebo ne?

 

Přece neodmítnu!

Známe se. Někdo nás poprosí o laskavost. My, bez rozmyslu, souhlasíme a přislíbíme pomoc. Nechceme totiž své okolí zklamat nebo odmítnutím naštvat. A roztáčíme tím kolotoč událostí.

  • Ve snaze všem vyhovět nevěnujeme dostatečnou pozornost vlastním úkolům.
  • Vyhovíme, ale řešení nevěnujeme tolik času, výsledek má tedy pochybnou kvalitu a bývá nepoužitelný.
  • Získáváme tím i nálepku někoho, kdo nedodává kvalitu.
  • Stres z nestíhání a z reakcí okolí nás brzdí ještě více.
  • Pokud nakonec najdeme sílu k odmítnutí, je to mnohem horší, než kdybychom odmítli hned na začátku, s naší pomocí už počítali.
  • Když se rozhodneme slíbenou laskavost ignorovat, můžeme získat pověst nezodpovědného člověka.

 

Cílem dodatečných odmítnutí se navíc nejčastěji stávají nám nejbližší kolegové, před kterými se necítíme tak trapně.

Psycholog Jan Urban také varuje před zbytečnými hádkami. Jen si to představte. Kolegovi něco slíbíte, později ale zjistíte, že nemůžete nebo nechcete slib dodržet. A naštvete se na něj. Takový kolega pro nás totiž představuje zdroj nepohodlí, ačkoliv on žádostí o pomoc nesledoval nic zlého.

 

Dvě písmena umí být pořádná fuška

Ačkoliv si v sobě neseme představu, že říci “NE” může být nezdvořilé nebo urážející a ponižující, někdy vám i kolegům může ušetřit čas i energii.

Zkuste to s námi! Až vás někdo v práci požádá o laskavost, dříve, než automaticky kývnete, rychle se sami sebe zeptejte, zda:

  • nemáte sami teď úkol, na který se musíte plně soustředit,
  • vás laskavost nezatíží nad vaše časové možnosti,
  • nebude nový úkol velkou porcí stresu.

 

Odpovídejte potom kolegům upřímně:

  • žádné výmluvy, stejně se do nich jen sami časem zamotáte,
  • pokud si situace žádá vysvětlení, prostě ho řekněte,
  • nabídněte případně alternativu, kdy nebo jak jinak můžete k řešení problému přispět,
  • nezapomínejte, že laskavost není povinná,
  • ve svém “NE” se nenechte zviklat, vaše argumenty mají stejnou váhu.

Neobávejte se negativních reakcí svého okolí, budete sami překvapeni, jak se vám bez těžko splnitelných slibů bude lépe pracovat a budete mít čas pomoci i ostatním. I při havárii v letadle si nejprve nasazujete svoji dýchací masku. Bez ní totiž nikomu nepomůžete.

 

Kdy pro vás bylo nejtěžší říci v práci někomu ne? Jaké jsou vaše pocity, když vám někdo něco slíbí a nesplní?

Podělte se s námi o vaše zkušenosti v komentářích nebo na našem Facebooku.

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář