Odhalte triky, kterými z vás obchody tahají peníze

0 komentářů
536 přečtení
8.3.2017

Často při návštěvě obchodu utratíte více, než jste čekali a doma do poliček ukládáte i věci, které vlastně nepotřebujete? Možná jste podlehli některému z triků obchodníků.

Sladkosti jsou za odměnu

Víte, proč ovoce a zeleninu nakoupíte blízko vchodu? Díky nákupu “zdravějších” potravin získáte dobrý pocit, že už jste udělali něco pro své zdraví a teď si zasloužíte odměnu.

 

Kouzla s ovocem a zeleninou

Existuje několik jednoduchých triků, díky kterým zelenina a ovoce vypadá lákavěji, ačkoliv neumíte vysvětlit proč:

  • Bedýnky a přepravky – budí dojem, že ji právě dovezli z farmy.
  • Lesklé a šťavnaté kousky – stačí obyčejný rozprašovač s trochou vody a dojem čerstvosti je na světě.
  • Správné osvětlení – regály se zeleninou osvětluje teplé žluté světlo připomínající paprsky slunce. Barvy lépe vyniknou.
  • Kontrast barev – stejně barevné potraviny nenajdete vedle sebe.

 

Vůně, které vám udělají dobře

Ačkoliv je pečivo až na druhé straně obchodu, čerstvě upečený chleba cítíte po několika metrech od vchodu. Nejde o náhodu, ale chytrý způsob, jak navodit pocit klidu. Navíc z vůně snadno dostanete hlad.

Uklidňujícím dojmem působí také vůně květin. Některé obchody je proto umisťují co nejblíže ke vchodu.

 

Záludné zvuky

Příjemnou náladu navozuje cíleně zvolená hudba, která podle výzkumů ovlivňuje tempo nakupování. Proto vás v obchodě doprovází z reproduktorů pomalejší písničky.

Zpomalí vás i volba velikosti kachliček. Pokud jsou totiž menší, kolečka nákupního vozíku klapají rychleji a vy můžete jít pomaleji s pocitem, že jste nezměnili rychlost.

A čím pomaleji jdete, tím více máte času rozhlížet se po zboží kolem.

 

Klamstva pro oči

Nejdražší produkty okupují poličky v úrovni očí. Zboží určené pro dětské zákazníky je zase výrazně níže. Některé společnosti vyrábějící cereálie pro děti dokonce prováděly výzkumy, aby oči kreslených postaviček na krabicích hleděly přímo na děti z určité věkové skupiny.

V čele uliček najdete často spotřební zboží, které jste možná nepřišli koupit, ale do košíku ho přidáte, protože “se může brzy hodit”. Nejčastěji jde o deodoranty, gely na praní nebo těstoviny.

Kontrast a správné světlo hraje svoji roli nejen u ovoce a zeleniny. Pult s masem bývá nasvětlený mírně růžovým nebo červeným světlem, prkénka na krájení jsou bílá, aby na nich maso lépe vyniklo. Žluté sýry doplňují zelené olivy a nad pečivem jsou umístěné žárovky vydávající žluté světlo. To dodá pocit tepla a tedy větší čerstvosti pečiva.

 

3-2-1 zpomalte!

Hlavním cílem obchodníků je donutit vás setrvat v obchodě co nejdelší dobu, proto:

  • Nejběžněji nakupované produkty (vajíčka, mléko, pečivo) nikdy nenajdete u sebe.
  • Koření nebývá seřazené podle abecedy.
  • Mléčné výrobky jsou umístěné v zadní části obchodu.
  • Občas některé zboží přemístí na jiné místo.

 

Více nemusí znamenat levněji

Poslední skupinu drobných léček představují manipulace s množstvím a cenou:

  • Do větších košíků nakoupí zákazníci více. Podle výzkumů o polovinu větší košík zvýší počet nakoupených položek o 40 %.
  • Stejné zboží můžete koupit na váhu i na kusy, cena se ale výrazně liší. Rozdíl mezi žampiony v krabičce a kupovanými na váhu může být i dvacet korun za kilo.
  • Akce 3 + 1 zdarma a podobné nemusí být vždy tak výhodné, jak se na první pohled zdají.

 

Nedejte se! 6 rad jak se proti taktikám obchodů bránit

  1. Nikdy nenakupujte, když jste hladoví.
  2. Napište si nákupní seznam a držte se ho.
  3. Zkontrolujte datum spotřeby a vyberte si nejčerstvější zboží.
  4. Rozhlédněte se i v nižších regálech, zda nenajdete stejně kvalitní, ale neznačkové a tedy levnější zboží.
  5. Při porovnávání zboží zvolte stejnou jednotku – hmotnost nebo objem. Větší balení jsou někdy překvapivě dražší, především u mléčných výrobků.
  6. Pokud je to možné, maso z podsvíceného regálu nejprve zkontrolujte na běžném světle.

Znáte další techniky, kterými se obchodníci snaží manipulovat zákazníky? Napište nám je do komentáře nebo na náš Facebook.

 

 

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář