Přichází éra trvalého nevlastnictví

0 komentářů
720 přečtení
4.5.2015

Každá nová generace má pocit, že zažila velký skok kupředu a posunula se výrazně dále než ta předchozí… Přečtěte si krátké zamyšlení Michala Kozuba, analytika společnosti Home Credit.

Symbolem současné éry je rozhodně internet, který umožňuje systematicky sdílet miliardy bajtů dat. Zpravidla balastu, který nemá přidanou hodnotu, ale přesto je sdílen. To se ve velkém pojí s vizualizací světa, která se dotýká stále více a více oblastí. Na úbytě jsou už i peníze, které jsou z fyzické formy bankovek převáděny do úrovně pouze jedniček a nul, a vznikají i virtuální měny.

Internet s sebou přináší i to, že vlastnictví přechází z hmotného majetku do virtuálního, a řada firem a společností se jej snaží převést z reálného vlastnictví do pouhého nájmu. Takový přístup má jednu velkou výhodu – dlouhodobý přítok peněz po malých částkách, který v konečném důsledku může být výrazně vyšší, než by byla reálná kupní hodnota.

Na absolutním vrcholu tohoto přístupu je dnes hudba. Ještě před deseti lety lidé ve velkém kupovali CD se svou oblíbenou hudbou. Tu převáděli do počítačů a mobilů ve formě MP3, ale stále byl jako původní zdroj CD, které, když pomineme nelegální stahování, měli někde doma. Dnes to ale rozhodně neplatí. Namísto toho, abychom něco kupovali, a skladovali, přicházejí služby pro přístup k hudbě. Za určitý poplatek si člověk může měsíc poslouchat hudbu, jakou chce. Nic ale ve skutečnosti nevlastní. Po měsíci může službu ukončit a tím vše končí.

Jiný příklad je dnes oblíbené komunitní sdílení. Tady se lidé snaží využít toho, že nebudou muset nakupovat majetek, který je buď příliš drahý, nebo prostě mají pocit, že by zboží nevyužili, a půjčují si ho. Koncept v puristické verzi je navíc založený na tom, že se neplatí nájemné, ale lidé si nářadí sdílejí zdarma. I to ve výsledku vede k tomu, aby lidé nenakupovali tolik majetku, ale výrazně více ho používali jako službu.

Poslední příklad jsou automobily. Koncept není žádnou novinkou. Operativní leasing funguje v Česku od 90. let. Tehdy ale směřoval na podnikatele. Ti si pořizovali své flotily aut na leasing, nevstupovaly jim do majetku, tedy do rozvahy. Výhodou je, že se fakticky ani nemusí starat o správu vozového parku, protože vše na sebe bere leasingová společnost. A tento koncept, přenesený jedna ku jedné, teď míří na řadové spotřebitele. Chce přesvědčit konzumenty, že nemá smysl si kupovat auto, ale je lepší si ho pronajmout.

Kam tedy míří celý trh? K tomu, že zboží střednědobé a dlouhodobé spotřeby přejde do sektoru služeb. Lidé si přestanou kupovat věci, ale budou si je postupně pronajímat. Spotřební trh se tak fakticky zmenší, naopak služby budou růst. Pro výrobce to znamená jediné – větší tlak na inovace. Lidé budou chtít své zboží měnit častěji. Ne ve chvíli, až doslouží, ale po dvou či třech letech. Výrobci budou muset přicházet s něčím novým, protože tlak trhu bude větší. Inovace budou muset přicházet stále rychleji a rychleji. Time-to-market bude muset být extrémně krátký. Možná si za pár let nebudeme televize kupovat jako takové, ale jako službu společně s kabelovou televizí. Po dvou letech bude k dispozici nový model televize, s větší úhlopříčkou. Nebo realitní kanceláře už možná nebudou nabízet jen zprostředkování nájmu, ale i leasing nábytku do bytu. Přichází tak éra nevlastnictví. Éra absolutních služeb.

Michal Kozub, analytik Home Credit

.michal_kozub

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář