Výrobní vs. prodejní cena. Proč za výrobky platíme tolik?

0 komentářů
690 přečtení
1.5.2017

Na podzim roku 2014 obletěly světový internet zprávy, které analyzovaly výrobní náklady smartphonů iPhone 6 a iPhone 6 Plus. Výroba „šestkového“ iPhonu vyjde firmu Apple na asi 4 000 Kč, verze Plus pak asi na 5 000 Kč. Takže – proč za ně pak v obchodech platíme skoro trojnásobek?

Podobné propočty samozřejmě neplatí jen pro Apple. Třeba Samsung svou novou vlajkovou loď – model Galaxy S8 – vyrobí za asi 7 500 Kč. Jeho prodejní cena? Opět skoro trojnásobná: 21 990 Kč.

 

Materiál a mzdy jsou jenom začátek

Je jasné, že výrobci chtějí na svých produktech vydělat co nejvíc peněz. Není ale pravda, že by na nich měli 300% marži.

Zmíněné výrobní náklady totiž zahrnují pouze přímé náklady – materiál na výrobu smartphonů a mzdy zaměstnanců, kteří se na výrobě podíleli.

Jenže třeba Samsung musel svou Galaxy S8 několik měsíců vyvíjet. Platil grafiky, designéry a testery. Vyrobil tisíce prototypů, které následně zničil, protože nevyhovovaly jeho představám.

Také platil pronájem laboratoří, strojů a výrobních hal. Dále nalil (a stále nalévá) obrovské peníze do marketingu, distribuce, přepravy, placení cel atp. Vývoj a distribuce Galaxy S8 ho nejspíš vyšel na stovky milionů korun.

Tyto peníze se v prodejní ceně telefonu musejí promítnout.

 

Náklady, o kterých jste nejspíš nevěděli

A to stále není všechno – věděli jste, že existují také náklady obětované příležitosti?

Představte si, že společnost Samsung vyrábí své telefony ve vlastní továrně. Kdyby to nedělala, může tuto továrnu za slušné peníze pronajímat. O tyto teoretické výdělky jednoduše přichází. I to je náklad, který do ceny modelu Galaxy S8 propisuje.

A aby toho nebylo málo, přičtěte si reklamace a vratky nebo s tím spojené kompenzace. Není náhodou, že stanovení prodejní ceny je podle mnohých expertů tou nejtěžší úlohou každého podnikatele.

 


 

Mohlo by vás zajímat
 Odhalte triky, kterými z vás obchody tahají peníze


 

 

Kolik stojí pivo, boty nebo oblečení?

Dost bylo smartphonů – jak to vypadá v jiných odvětvích?

Výrobní náklady půllitru piva se v malých pivovarech pohybují mezi 5-8 korunami. Jen za suroviny – bez mzdy sládka. K tomu si přičtěte nájem, mzdy zaměstnanců, marketing, distribuci, balení, implicitní náklady…

… u zemědělských produktů navíc hraje roli počasí. Když se urodí málo ječmene nebo chmele, platí za něj pivovary více. Není proto žádnou výjimkou, když se celková výrobní cena jednoho piva přehoupne přes 20 korun. Přidejte k tomu marži prodejce a hned je jasné, že pivovary na jednom pivu vydělají sotva pár korun.

A co třeba běžecké boty? Výrobní náklady na boty Adidas či Nike se pohybují v rozmezí 700-1800 korun. K tomu náklady na přepravu, cla, pojištění, marketing, marže prodejců a další náklady. Ve výsledku si výrobce na botách za 3 tisíce vydělá jen pár desítek korun.

A na závěr oblečení. Jistě – je skvělé pořídit si polotričko v akci za 150 korun. Jenže za touto cenou se skrývá otrocká práce dětí v Bangladéši, Kambodži nebo Vietnamu, které si za celodenní úmornou práci vydělají to, co my tady v Česku za deset minut.

Je otázkou, zda úspora pár stovek za podporu takového „businessu“ stojí…

Náklady

 

Jak to máte vy – přijde vám zboží v obchodech předražené, nebo jeho cenovce rozumíte? Dejte nám vědět na našem Facebooku.

 

 

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář