Změna osobních údajů: kde všude ji musíte nahlásit?

0 komentářů
1034 přečtení
28.7.2017

Změna příjmení nebo trvalého bydliště párkrát za život potká asi každého. Jakmile se vyspíte z dlouhé svatební noci nebo divoké kolaudace, musíte oběhat úřady a změnu osobních údajů nahlásit. V tomto článku poradíme, jaké úřady to jsou.

Obecní úřad

Vaše první kroky povedou na obecní úřad nebo úřad městské části, kde ohlásíte změnu osobních údajů a požádáte o nový občanský průkaz, případně i pas. Úředníci vám ze současného dokladu odstřihnou horní růžek a nejpozději do 30 dní nachystají doklad nový.

Během této doby vám jako doklad totožnosti poslouží potvrzení o změně údajů zapisovaných do občanského průkazu, které na úřadě dostanete.

Nezapomeňte si s sebou vzít i oddací list, kupní smlouvu, nájemní smlouvu, … jednoduše dokument, kterým prokážete, že změnu osobních údajů skutečně potřebujete.

 

Finanční úřad

Na finanční úřad kvůli změně bydliště ani jména chodit nemusíte, je totiž napojený na základní registry a nové informace si zjistí sám. Při změně trvalého bydliště vás úředníci jen vyrozumí o tom, zda nově spadáte pod jiný FÚ, případně odkdy.

 

Zdravotní pojišťovna

Rovněž zdravotní pojišťovny jsou na základní registry napojené, ale přesto vám změnou osobních údajů vzniká oznamovací povinnost.Změnu proto musíte do 30 dní ohlásit a nechat si vyrobit novou kartičku pojištěnce. Pro ověření není nutné na pojišťovnu chodit, stačí jenom zavolat.

 

Správa sociálního zabezpečení

Na sociálce změny nahlaste pouze v případě, že pobíráte důchod. Pokud ho dostáváte poštou, oznamte změnu tam. Jinak pošlete dopis na centrálu ČSSZ, případně se zastavte na okresní správě sociálního zabezpečení.

 

Živnostenský úřad

Opět dobrá zpráva – ani na živnostenský úřad změnu údajů hlásit nemusíte. Dávejte si jenom pozor při změně bydliště, protože změnou bydliště se nemění místo vašeho podnikání. Pokud jste tedy podnikali z domu a hodláte v tom pokračovat, musíte nahlásit změnu místa podnikání.

 

Úřad práce

Jste-li vedení na úřadu práce, musíte sem změnu osobních údajů do 8 dní nahlásit. Opět platí, že úřad práce je napojený na základní registry, takže si informaci nejspíš zjistí sám. Vaše ohlašovací povinností tím ale bohužel nezaniká.

 

Registr řidičů a vozidel

Změnu trvalého bydliště musíte nahlásit i kvůli výměně malého technického průkazu a změně velkého technického průkazu. Pokud jste se přestěhovali do jiné obce nebo změnili jméno, budete muset zažádat i o nový řidičák, protože je na něm jméno a kolonka s místem pobytu. Jestliže měníte bydliště jen v rámci obce, nechte si řidičák starý.

 

Katastr nemovitostí

Majitelé nemovitostí musí provést změnu osobních údajů i na katastru nemovitostí, dobrou zprávou pro vás je, že kvůli tomu nemusíte nikam chodit – na stránkách ČÚZK vyplníte formulář a ten zanesete na podatelnu nebo pošlete poštou.

 

Banky, pojišťovny, operátoři

Závěrem vás čeká kolečko soukromých institucí, u kterých musíte změnu nahlásit osobně. Nejlepší bude, když si počkáte na nový občanský průkaz, a následně navštívíte svoji:

  • banku,
  • nebankovní společnost,
  • pojišťovnu,
  • mobilního operátora,
  • dodavatele energie,
  • dopravní podnik,
  • poštu pro změnu SIPO.
     

A dáte vědět všem společnostem, u kterých máte zřízený věrnostní program.

Změnilo se vám bydliště nebo příjmení? U nás můžete každou změnu hlásit na infolince: +420 542 100 100.

 

Jaké doklady jste po změně bydliště nebo po svatbě měnili vy? A jak rychle jste to zvládli? Těšíme se na vaše příspěvky na našem Facebooku.

 

 

Autor: Redakce Home Credit
Komentáře
Přidat vlastní komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
Komentovat
Přidat vlastní komentář